Skip to main content

FADEREN

 22. FEB. – 22. MAR. 2025
STORE SAL


Kære publikum!

Vi har glædet os til igen at byde dig velkommen i Store Sal.

Denne gang inviterer vi dig ind i et hjem, hvor intet er, som det var engang.

I August Strindbergs klassiker FADEREN sættes familierelationerne på en ubarmhjertig prøve. Et ægteskab i forfald. En fader, der mister grebet. En moder, der trækker i trådene. Og midt imellem dem – deres datter.

Vi præsenterer en ny, moderne og visuelt stærk opsætning af FADEREN.

Glæd dig til at opleve den store scene på en helt ny måde — med en scenografi ud over det sædvanlige. Som gæster i faderens hjem, bliver I ført gennem huset og oplever flere rum med skuespillerne på tæt hold, inden I sætter jer på jeres plads i arenaen. Her bliver I vidner til, hvordan patriarkens magt rystes, og kampen om indflydelse mellem kønnene og generationerne spidser til.

Udover de fire skuespillere på scenen vil I også opleve nordjyske unge, som guider jer gennem klassikeren med et moderne perspektiv på Strindbergs næsten 140-årige stykke.

I inviteres helt tæt på, når dramaet folder sig ud i en iscenesættelse, som både er intens og tankevækkende.

Du kan læse mere om iscenesættelsen, skuespillerne, de unge og scenografien herunder.

Til slut er der kun at sige, at I kan glæde jer til en grotesk tour de force af spændinger, paranoia og beskyldninger – velkommen indenfor.


MEDVIRKENDE

Jørgen Bing
Mette Kolding
Charlotte Amalie Kirkegaard Kehlet
Lisbeth Gajhede

Unge fra Nordjylland:
Sif Sybrandt
Michele Djørup Hansen
Alberte Bang Carlsen
Christina de Haas Bavnbæk
Mynte Sofie Brønnum
Thilde Højer Torp Andersen
William B. Andersen


“August Strindberg var en meget kontroversiel person i sin samtid. Vi kender ham nok mest som en kvindehader og som modstander af kvindefrigørelsen, men det er for entydigt et billede. Jeg tror han elskede kvinder og beundrede kvinder, men han var simpelthen bange for, hvad der ville ske, når kvinden blev ligestillet med manden. For det var jo allerede på vej i hans samtid. Han var bange, fordi han mente, at kvinden var stærkere end manden – og netop det har været et spændende udgangspunkt at læse og bearbejde teksten ud fra.”

Simon Boberg, instruktør


KUNSTNERISKE HOLD

DRAMATIKER
August Strindberg

INSTRUKTØR OG BEARBEJDELSE
Simon Boberg

SCENOGRAFI OG KOSTUMEDESIGN
Torden & Lynild

LYDDESIGNER
Rune Abel

LYSDESIGNER
Søren Lydersen

DRAMATURG
Ditte Bladt-Hansen

KOREOGRAF
Peter Friis


TILKNYTTET

FORESTILLINGSLEDER
Malene Baj

HÅR OG MAKE-UP
Elsebeth Simonsen

SKRÆDDER
Helene Billingsøe

SUFFLØR
Lærke Winther Bregnhøj

AFVIKLING
Thomas Leva Jensen
Malene Baj


TAK TIL

Aalborg Teater, Himmerlands Teater, Frede Baggesen, Hans Peter Thomsen, Asta Nielsen, Børglum Kloster, Tv2Nord, Nanna Glifberg


FOTOCREDIT
Tao Lytzen


FADEREN

FADEREN

FADEREN


DE UNGE STEMMER

På scenen vil du opleve syv nordjyske unge, der de seneste måneder har arbejdet sammen med Simon om at udvikle deres rolle i forestillingen og materiale dertil.

“Noget, som jeg synes har været virkeligt særligt ved denne oplevelse er, hvor involveret vi lokale unge har været. Gennem forskellige workshops og samtaler, har vi virkelig fået lov til at sætte vores præg på stykket.”
– Alberte Bang Carlsen


De unge er inddelt i to hold, som hver aften skriftes til at være på scenen.

“At inddrage de unge helt konkret i denne fortolkning har givet mig en mulighed for at få et ungt, nutidigt perspektiv på forestillingens kerneproblematikker. Sammen med de unge har vi blandt andet undersøgt, hvordan de oplever det at være ung og være en del af en familie. Derudover prøver vi også at relatere noget af det, der sker i stykket til deres eget liv.”  
– Simon Boberg

Vi glæder os til, at publikum skal opleve de unge, der kommer til at guide publikum ind i forestillingens univers, og som med deres medvirken giver datteren Bertha en stemme. En stemme, som hun ikke tidligere har haft. 

Hvad siger de unge selv?:

“Det særlige ved at være med i denne forestilling er aldersspændet og erfaringsniveauet. For nogle af os er det første gang, at vi er med i et professionelt stykke, hvor andre har gjort det mange gange.”
Sif Sybrandt

Jeg synes, at det er så fedt et stykke! Selv efter så mange år, er det ligeså relevant en problematik der sættes under debat, som dengang. Det er for det første en kæmpe ære, men også en stor fornøjelse! Vi får lov til at bidrage med vores egne individuelle stemmer og oplevelser ligegyldigt køn og aldersforskel. Vi bliver set, hørt og mødt på lige fod.” 
Michele Djørup Hansen

“Noget, som har gjort særligt indtryk på mig har nok været, vores instruktør Simon Boberg, han har virkelig taget hånd om os unge og samtidig fået os til at føle, at vi er professionelle. Noget andet som også har gjort særdeles godt indtryk er helt klart, at vi har fået lov til at være med til at skrive vores historier ind i stykket og gjort det til en personlig og moderne fortælling.”

Christina de Haas Bavnbæk


INSTRUKTØREN

Simon Boberg har valgt ikke at omskrive stykket, men i stedet for forsøgt at åbne stykket op og invitere publikum ind i det — nærmest som en petriskål, hvor karaktererne for alvor kan iagttages og undersøges. 

“Desværre er en tematik som kvindehad igen blevet et aktuelt emne. Voldsomme diskussioner om køn og identitet skaber frygt og usikkerhed i vores egen tid, og magtkampen mellem kønnene, som vi oplever i Faderen, føles pludselig alt for genkendelig. ” 
– Simon Broberg, instruktør

Publikum kan glæde sig til en relevant og medrivende forestilling. Men ikke mindst kan publikum forvente en forestilling, der overrasker. Forestillingen udnytter nemlig teatrerummet på en anden måde end sædvanligt rent scenografisk, og det kan du læse meget mere om nedenfor.


SCENOGRAFIEN

I vil ikke komme til at opleve teaterrummet i Store Sal, som det plejer at være.
Denne gang inviteres I inden for i en sal, som afspejler et hjem og en familie, der er på vej i opløsning. 

Scenograferne Sigrid Bennike og Sebastian Tingkær har til denne forestilling udviklet en ny visuel virkelighed, hvor væggene trækkes fra hinanden, rummene står som isolerede øer, og hvor intet er, som det plejede at være.
Scenografien er designet som interiører fra slutningen af 1800-tallet, og kostumerne er skabt med udgangspunkt i historiske referencebilleder. 

Scenograferne har udnyttet Store Sals dybde og skabt en installation, hvor publikum bevæger sig gennem hjemmet. Først opleves de kvindelige karakterers rum, hvorefter publikum bevæger sig ind i faderens værelse. Om rummene får lov til at stå, må tiden vise…

Er du endnu mere nysgerrig på scenograferne og deres arbejde, har vi udarbejdet en artikel, som du kan læse lige her.

SCENOGRAFERNES TRE HURTIGE

  1. FADEREN er en rørende forestilling, der sætter tanker i gang om kønsroller, generationer og forældre-barn- relationer.

  2. Scenografien er et fragmenteret, eksploderet univers, hvor en klassisk scenografi får et twist.

  3. Publikum kan se frem til en visuel stærk og emotionel engagerende oplevelse, der viser Vendsyssel Teaters Store sal fra en ny vinkel.



SPONSORER

Hovedsponsorer
Rørbæk Biler A/S og Sparekassen Danmark

Sponsorer
Krogh Andersen A/S, Tandlægerne Østergade, Radio Nord, Nordjyske Bank A/S, Nordic Seafood A/S, BDO, HjulmandKaptain, Erik Lytzen A/S,  Spar Nord Bank A/S, Expo-net Danmark A/S, Vendsyssel FF, FysioDanmark Højvangen Fysioterapi, Mimosa By Pottehaven, Nordsøen Oceanarium, BoVendia, Nordjyllands Trafikselskab, Vinduesvask.nu, Brix & Kamp A/S, Nybolig Hjørring, Brødrene Møll A/S, Hotel Phønix Hjørring, Hiway Data ApS, Skovbo-Ren ApS, Nord Energi Fibernet A/S

Offentlige tilskudsgivere
Hjørring Kommune
Frederikshavn Kommune
Kulturministeriet


PERSONALE


  • PR- og kommunikation

    Lise Sønderkjøge

  • Grafik og produktionsdesign

    Anders Budolf Andersen

  • Marketing

    Or-Emilie Yonah
    Cecilie Julie Skov (på barsel)

  • Dramaturg

    Ditte Bladt-Hansen

  • Teaterteknikere

    Jonathan Magge Christensen, Matti Daniel Haar Olesen, Thomas Leva Jensen, Julie Niebuhr Jørgensen (elev)

  • Forestillingsleder

    Malene Baj

  • Tonemester

    Kasper Neergård

  • Teatermaler og rekvisitør

    Lisa Dissing

  • Skrædder

    Mikael Ellersgaard

  • Eventarrangør

    Jørgen Bing

  • Børneteaterkoordinator

    Marie Laub Von Lillienskjold

  • Billetansvarlig

    Sylle Christiane Hyttel

  • Service

    Lone Jensen, Julie Elisabeth Jacobsen, Jens Henrik Bach Thomsen

  • Eventkoordintor

    Sissel Valvik Jensen

  • Teater Talent-koordinator

    Lina Franke Hedegaard

  • Teaterassistent

    Lene Thode Ostenfeld

  • Kontorassistent

    Mette Havgård

  • Forhuspersonale

    Anne-Mette Hougaard Hansen, Anna Petrén, Victor Abrahamsen

  • Frivilligkoordinator

    Tina H. Beer Christiansen

  • Ungarbejdere

    Thilde Højer Torp Andersen

  • Teknisk chef

    Martin Rimer Søndergaard

  • Økonomichef

    Bente Worm

  • Teaterdirektør

    Rolf Heim


PROGRAM

REDAKTION
Or-Emilie Yonah
Lise Sønderkjøge

GRAFIK
Anders Budolf Andersen

FOTO
Forestillingsbilleder: Tao Lytzen
Andre: Or-Emilie Yonah